DOUBLE-U GAAT VOOR PERSOONLIJK ADVIES

Bij Double-U in de Borredam in hartje Ternat kan je terecht voor alles wat met je computer te maken heeft. Je kan er eentje kopen, met alle bijhorende randapparatuur zoals schermen, printers, webcams en noem maar op, maar je kan deze twee sympathieke heren, Wim Willegems en Jochen De Mulder, ook gewoon opbellen voor al je problemen met je computer. Dat is in een notendop hun activiteit samengevat, maar er is meer. 

Jullie zijn met twee, maar daar heeft de naam Double-U niets mee te maken, denken we? 

“Dat klopt, want stel dat we volgende week met drie zijn, dan moeten we van naam veranderen (lacht). Neen, het komt eigenlijk gewoon van mijn naam, Wim Willegems, twee maal een W, soms moet je het niet verder gaan zoeken. Zelf ben ik al 15 jaar, voornamelijk op locatie, met de zaak bezig. Jochen is er onlangs bijgekomen en nu hebben we ook onze winkel en ons bureau in de Borredam. Voorheen werkte ik nog als consulent voor verschillende bedrijven, maar vandaag smijten we ons volledig voor Double-U.

Jullie werken ook zowel voor bedrijven als particulieren 

“Absoluut, we hebben er bewust voor gekozen om dat beiden te blijven doen. Je kan bij ons dus zeker als particulier terecht voor alles wat met je computer te maken heeft of om simpelweg eentje aan te schaffen maar evenzeer als bedrijf met al je zorgen, tenminste, als die iets met computers te maken hebben. Het belangrijkste blijft in elk geval kwaliteit en service na verkoop. Een cliché, dat weten we, maar wel eentje dat we menen. er wordt bij ons geen enkele computer verkocht zonder 3 jaar garantie op herstelling op locatie. Je aankoop is dan wel iets duurder maar je slaapt de eerste drie jaar op beide oren”. 

“Er kan altijd wel iets fout lopen en dan ben je graag snel uit de nood geholpen. Bovendien selecteren we de merken die we aanbieden daar ook op. We werken veel met Lenovo en Asus samen, een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding én 3 jaar garantie op herstellingen op locatie. Merken die dit niet aanbieden verkopen we niet. Daar willen we het verschil maken. Ieder jaar evalueren we ook alle producten, we nemen het luik kwaliteit dus wel heel serieus’’. 

Het lijkt vandaag wel minder evident om op locatie herstellingen te doen 

“Dat is zeker het geval. Maar met de nodige voorzorgsmaatregelen kan dat natuurlijk ook wel. We vragen het ook steeds eerst aan de klant. Onlangs was er een man van 92 die problemen had met zijn computer en absoluut wou dat we langskwamen, zijn computer was namelijk de enige vorm van contact met zijn kinderen en kleinkinderen. Dan twijfel je niet en help je de man uit de nood”. 

Merk je een ander koopgedrag in deze tijden? 

“Je merkt vooral het succes van bepaalde producten. Toen thuiswerken in de eerste golf de regel werd zijn er veel laptops aangekocht. En vooral headsets en webcams om online te chatten of te vergaderen werden populair. Ze waren bijna niet meer te vinden op de markt. 

Vandaag is er vooral veel ondersteuning nodig. Veel mensen hebben ook problemen met de wifi. Niet onlogisch, ook de providers hebben het soms moeilijk, de druk op het netwerk thuis ligt ineens wat hoger”. 

Schaf je vandaag beter een laptop of toch nog een vaste computer aan? 

“Dat hangt allemaal af van wat je wil en nodig hebt. Een laptop is uiteraard altijd handig. Het zit hem allemaal in de koeling, de processor geeft sowieso veel warmte af en in een compacte laptop moet je die dan ook gekoeld krijgen. In een vaste computer heb je veel meer plaats voor de koeling en daar kan je dan ook vaak sterkere processoren insteken. Als technieker werkt het ook wat makkelijker, er is meer plaats, je geraakt overal wat sneller aan en je kan vrij eenvoudig onderdelen vervangen. Om te gamen neem je best een vaste computer, om je mails te lezen is een laptop misschien wel beter. Zo kan je het wel wat samenvatten”. 

Iedereen koopt online dezer dagen, vraag het maar eens aan de post. Maar jullie hebben nog geen webshop? 

“De vraag van 1 miljoen. We zitten er ook al even mee in ons hoofd. En voor zeer courante aankopen die je zonder veel nadenken gewoon kan uitvoeren is dit een zeer goede oplossing. Bij het aanschaffen van een computer vinden wij het nog steeds belangrijker om eerst naar de klant te luisteren en naar wat hij juist nodig heeft om dan een product op maat voor te stellen. Er komt er dus waarschijnlijk wel eentje voor courante producten”. 

Apple of toch gewoon een personal computer? 

“Wij doen geen Apple. Pas op, we zijn er niet tegen, Apple-producten werken zeer goed, maar vooral met zichzelf. Het is nogal een gesloten systeem kan je stellen en wij gaan meer voor de ‘open’ filosofie. ‘Maar sinds ik een Apple heb, heb ik veel minder problemen’. Je mag geen Appelen met peren vergelijken (lacht). Apple is een stuk duurder, ze gebruiken ook kwaliteit, maar met een gelijkaardig budget in aankoop heb je een evenwaardige en betrouwbare computer. Het ziet er goed uit en verkoopt zichzelf, maar wij houden het op personal computers, en zijn bovendien ook grote fan van alles wat Google op de markt brengt. Hou die mannen maar in ‘t oog! 

Playstation of X-box? 

“Moeilijk, ik ben niet echt een gamer. Ook vroeger niet. Ik ben ooit wel eens naar een LAN-party geweest. 

Een LAN-party is een bijeenkomst van computerliefhebbers die hun computers op een Local Area Network (LAN) aansluiten, dat de computers met elkaar verbindt. Maar bestaat dat eigenlijk nog? 

Vandaag wordt er uiteraard veel van thuis gespeeld op het draadloos netwerk. 

We verkopen wel nog zeer handige vaste game-pc’s met een bijhorende draagtas, maar zelf heb ik er helaas simpelweg te weinig tijd voor”. 

WWW.DOUBLE-U.BE