Niet te hert rijden!

PROMODEER GAAT VOOR DUURZAAMHEID

DAPHNE SPEURT VOORTDUREND OP DE MARKT 

Promodeer is een internationale speler voor promotieartikelen, relatiegeschenken en giveaways. Het bedrijf opereert voorlopig vanuit het thuisadres van Daphne Fevry. Zij zoekt volop een vaste locatie in Ternat want klanten willen graag de producten zien en ruiken. 

Ook het persoonlijk contact is van primordiaal belang, zegt Daphne. Promodeer werkt voortdurend nieuwe initiatieven uit en speelt in op trends naast de klassiekers als balpennen. Ook de duurzaamheid speelt een steeds grotere rol. Promodeer speurt voortdurend op de markt naar recycleerbare materialen. 

Niet te ‘hert’ rijden zeggen ze in Limburg, maar voor Promodeer gaat het wel snel op dit moment? 

“Het zijn uitzonderlijke tijden voor iedereen. Ook voor ons. Als leverancier aan bedrijven en verenigingen van heel wat materiaal voor evenementen en beurzen, die dit jaar niet konden doorgaan, hebben we van de tijd en ruimte gebruik gemaakt om even naar onszelf te kijken. Tot voor anderhalf jaar maakten we deel uit van een grotere groep, vandaag staan we op onze eigen benen – en dat vinden we geweldig – en dus was dit het goede moment om onze plannen te evalueren en bij te sturen. Vandaar dat we onze visie, onze doelstellingen en onze eigen ‘look en feel’ eens onder handen hebben genomen”. 

Dit jaar was het gepersonaliseerde mondmasker natuurlijk de uitschieter. 

Nieuwe stijl, nieuwe website, nieuw logo. Was je het oude beu? 

“Neen, dat niet, alleen past het vandaag niet helemaal meer met hetgeen waar we voor staan. 5 jaar terug, als deel van een grotere groep, was het een cathy logo en moest het in het oog springen, net zoals onze klanten dat ook willen doen met het promotiemateriaal dat ze bij ons bestellen. Als zelfstandig bedrijf hebben we ook onze waarden geherdefinieerd en dan moet je ook je visie om ze te bereiken aanpassen. En daar vonden wij een nieuwe stijl beter bij passen. Ook wij willen het voornamelijk duurzamer aanpakken. Pas op, het moet uiteraard nog altijd catchy zijn en op z’n minst opvallen, maar dat kan vandaag op een heel andere manier. Vandaar dat we voor een volledige restyling zijn gegaan”. 

Vanwaar de naam Promodeer eigenlijk? 

“Promo spreekt uiteraard voor zich. Deer heeft dan weer een dubbele betekenis. Enerzijds het hert dat toch wel een mooi en sierlijk dier is en de nodige kracht uitstraalt. Anderzijds ook het hartelijke aspect (met Dear als homoniem), we staan graag dicht bij onze klanten en denken graag mee om tot de juiste oplossingen te komen. En, we zijn uiteraard ook marketeers, dieren doen het meestal goed als beeld van een onderneming (lacht)”. 

Julie hebben enkel een online shop, geen winkelpunt? 

“Dat klopt, maar daar werken we aan. We zoeken er momenteel eentje in Ternat, het is altijd handiger wanneer je de producten kan zien en voelen. Online geeft dat niet altijd meteen de juiste indruk. Tot nu toe heeft dat wel heel goed gewerkt, we gaan ook altijd bij onze klanten langs en nemen de nodige stalen mee. Maar nu we onafhankelijk werken willen we graag een vaste stek waar de klanten ons ook kunnen vinden. Onze website, die momenteel volledig vernieuwd wordt, blijft uiteraard wel bestaan. Voor eenvoudige bestellingen die weinig voorbereiding vragen is dat zowel voor de klant als voor ons nog steeds de meest handige en snelle oplossing. Daarnaast is het zeker zo dat in de huidige context van de crisis een goede webshop een absolute must is, het is een grote bron van informatie zoals producten, prijzen, voorraden en (bedrukkings)mogelijkheden. Voor de meer complexe bestellingen of de grotere projecten van onze klanten blijft persoonlijk contact echter uitermate belangrijk en onontbeerlijk. In het verleden is dat ook altijd zo geweest en gingen we vaak bij de klanten op bezoek om hun projecten uit te werken. In de toekomst willen we onze klanten ook kunnen ontvangen bij ons in een echte showroom om dan samen te brainstormen”. 

Je zegt duurzaam, maar dat is niet altijd even eenvoudig lijkt ons? 

“Dat is helemaal juist, maar het is vooral kwestie om samen met de klanten naar de juiste oplossing te zoeken. Veel hangt natuurlijk af van hoeveel waarde de klant hier zelf aan hecht, maar wij zullen steeds een zo duurzaam mogelijke oplossing voorstellen. Duurzaam betekent soms wel een hogere kost, bijvoorbeeld omwille van lokale productie die in prijs hoger ligt dan productie in Azië, maar dit is zeker niet altijd het geval. Je kan dus wel een richting geven maar de klant blijft koning. We passen ook constant ons aanbod aan, we gaan hierbij bewust heel hard op zoek naar meer duurzame producten zoals recycleerbare pennen, herbruikbare drinkbussen, duurzame materialen en we zoeken het zo dicht mogelijk bij huis om onnodig transport uit verre landen te vermijden. Zeker in textiel vind je dezer dagen heel goede en betrouwbare partners dichter bij huis die zeer fijne en kwaliteitsvolle producten aanbieden. 

Je merkt trouwens ook wel dat de klanten er zelf meer achter vragen, er is dus zeker een positieve mindswitch op gang getrokken die iedereen ertoe aanzet om toch veel duurzamer te werk te gaan. Dat maakt ons werk ook een stuk leuker, en er komen zo automatisch ook meer leveranciers op de markt die dezelfde visie delen. Tenslotte hergebruiken we waar mogelijk ook de (verzend-)verpakkingen, wat ook weer scheelt in de afvalberg en proberen we zo veel mogelijk bestellingen te groeperen om transport te optimaliseren. 

Wat was het afgelopen jaar het best verkopende product? Verwacht je dat ook volgend jaar?

“Klassiekers, zoals verenigingen en bedrijven die bedrukt textiel bestellen voor evenementen of als werkkledij, blijven. We merken wel veel meer vraag naar borduren, wat nog meer uitstraling geeft. Balpennen en drinkbussen blijven uiteraard ook toppers en zijn nog steeds de meest gevraagde promoartikelen. Dit jaar hebben we voor veel bedrijven giftboxen mogen samenstellen en versturen, het logische gevolg van het vele thuiswerken. Daarnaast was het gepersonaliseerde mondmasker natuurlijk de uitschieter, maar laat ons hopen dat dit de eerste en de laatste keer was. 

In de toekomst zien we dan weer het duurzame verhaal nog belangrijker worden. Een goede evolutie die zich stilaan doorzet in al onze producten. Of het nu panelen, beachflags of grote spandoeken zijn, of grote aantallen gadgets om uit te delen op events, de vraag naar milieuvriendelijke materialen blijft alleen maar toenemen.

Maar als we een gokje mogen doen, de opmars van de totebags (herbruikbare draag- en shoppingtas) zal zich enkel nog verder doorzetten (lacht).

WWW.PROMODEER.COM